Hike en bike op Kreta – vakantie avontuurlijke wandel- en fietstochten op Kreta Griekenland: Dit jaar hebben we een aantal nieuwe wandelingen en fietsroutes uitgezet. Hier geven we een overzicht van deze nieuwe mogelijkheden voor een hike en bike vakantie avontuurlijke wandel- en fietstochten op Kreta. U kunt deze routes met ons wandelen en fietsen. Maar we hebben ook GPS-mogelijkheden om deze routes individueel te doen. Ook de gasten die vaker met ons gewandeld en/of gefietst hebben, zullen aangenaam verrast worden door deze nieuwe routes. U kunt dit als pakket boeken: drie wandelingen en twee fietstochten in acht dagen, of andersom: drie fietstochten en twee wandelingen.

De amygdala

Vanuit het dorp waar we de wandeling beginnen, lopen we via olijfvelden naar een mooi kerkje. Tijdens het wandelen hebben we prachtig zicht op de verschillende bergen rondom deze vallei. In het voorjaar is nog sneeuw te zien op sommige bergen. De kans is erg groot dat we onderweg een kudde schapen tegenkomen. Via drie typisch Kretenzer dorpen lopen we weer terug door de olijfvelden en steken we een riviertje over om weer in het eerste dorp uit te komen.

• Lengte: ongeveer 11 km
  • Hoogteverschil: ongeveer 400 meter

Wandeling met vele vergezichten

We beginnen de wandeling in een van de oudste dorpen uit de omgeving, gesticht in de Byzantijnse tijd. Vanuit het dorp vervolgen we onze weg door de velden met prachtige uitzichten over de vallei. We zien regelmatig de zee en Dia eiland liggen. Via de olijfvelden en wijngaarden, met zicht op de Juchta berg en op Psiloritis, de hoogste berg van Kreta met 7 maanden per jaar een witte top, lopen we naar een tweede dorp. We maken een dorpswandeling door dit dorp en bezoeken een aantal kerkjes. Na de lunch lopen we via een andere route, door de velden, weer terug naar het dorp waar we de wandeling begonnen zijn.

• Lengte: ongeveer 12 km
  • Hoogteverschil: ongeveer 200 meter

Neraidospilio: De wandeling begint in een dorp in de omgeving. Door de olijfvelden lopen we naar een kerkje. Via een eeuwenoude Romeinse brug, waar in het water vaak schildpadden te zien zijn, lopen we via een verlaten dorp naar een meertje. Bij dit meertje komen volgens de mythologie de elven en feeën samen. We vervolgen onze weg door een kloof, een heel andere omgeving. We moeten wat klimmen en regelmatig een riviertje oversteken. Na de kloof lopen we weer via de velden terug naar ons beginpunt.

• Lengte: ongeveer 15,5 km
  • Hoogteverschil: ongeveer 400 meter

Fossielen kloof

Vanuit het dorp dalen we vrij snel af in een kloof. Dit is vrij brede kloof, met vele soorten stenen. Het is net een geologische grabbelton! Met wat geluk zien we schildpadden onderweg. We lopen langs een prachtige zandstenen wand waar vele fossielen in te zien zijn. Nadat we een stuk door de kloof gelopen hebben, lopen we via de olijfvelden, een dorpje en het strand terug naar Zorbas.

• Lengte: ongeveer 10 km
  • Hoogteverschil: ongeveer 300 meter

De kalderimi: De naam van het dorp waar we als eerste heen lopen betekent ‘donker’, vanwege de nabijgelegen grot waar we niet zullen komen tijdens deze wandeling. Via een oude kalderimi, waar al honderden jaren mensen hebben gelopen nog voor wij in de auto’s zaten, lopen we door een bamboerivier en door een sinaasappel- en citroengebied naar een kerkje in het dorp. We verlaten het dorp via zandpaden, door olijfvelden, op weg naar de picknick-plek. Na de lunch bij een verscholen kerkje tussen de pijnbomen lopen we langs een droogstaande waterval via landweggetjes naar een eeuwenoud dorpje met eigen waterbron waar de tijd heeft stil gestaan. Vanaf hier lopen we via een andere weg weer terug naar de auto.

• Lengte: ongeveer 14 km
  • Hoogteverschil: ongeveer 500 meter

Het verborgen graf

Via olijfvelden en twee authentieke Kretenzer dorpen klimmen we naar een kerkje uit het jaar 600. Over een bergkam, met prachtige zeezichten, lopen we naar een verscholen kerkje met verborgen graven. We vervolgen de weg over een kalderimi, langs een schaapsherder om via een pijnboombos en bamboelaan in een kloof te komen. Hier komen klautervaardigheden goed van pas! Na een klim- en klauterpartij verlaten we de kloof en lopen via een oude kalderimi en een pittoresk dorp naar ons beginpunt.

• Lengte: ongeveer 10 km
  • Hoogteverschil: ongeveer 300 meter

Jungle, rivier, avontuur: onze wandeling begint tussen de olijfvelden met prachtige uitzichten naar zee, in de vallei en in de kloof. Via deze velden lopen we naar een dorp, waar we een kleine dorpswandeling doen. We verlaten het dorp via een andere weg om af te dalen naar een kloof, waar ons avontuur begint. Het pad leidt ons langs een riviertje, soms goed begaanbaar, soms met wat obstakels. We steken het riviertje meerdere keren over, de ene keer wat gemakkelijker dan de andere keer. Soms zijn klautervaardigheden en spierkracht nodig! Nadat we de kloof uit zijn gegaan, wacht ons nog een pittige klim tussen de olijfvelden naar ons beginpunt.

• Lengte: ongeveer 16 km
  • Hoogteverschil: ongeveer 600 meter

Zonsopkomst-wandeling

We vertrekken vroeg vanaf Zorbas en rijden naar een dorp dichtbij. Bij een klooster drinken we eerst koffie om wakker te worden. Vervolgens lopen we door een prachtig heuvellandschap met vele olijfbomen, ondertussen genietend van een schitterende zonsopkomst. We lopen door de velden naar een olijfveld. Na een geweldig ontbijt in dit olijfveld lopen we naar een authentiek dorpje. Vanaf hier lopen we weer door de velden terug naar het eerste dorp. Na een bezoek aan het kafeneion lopen we terug naar ons beginpunt.

• Lengte: ongeveer 10-12 km
  • Hoogteverschil: ongeveer 300 meter

Skopela-kloof: De start is bij een oud klooster. Via een oud Venetiaans dorp en olijfvelden lopen we naar een volgend dorp. We lopen naar beneden naar een kloof. Na onze wandeling door de kloof lopen we via een bergpad terug naar het dorp. Via een oude verbindingsweg lopen we naar een prachtig olijfveld waar we lunchen. Na de lunch lopen we terug naar het klooster waar we de wandeling begonnen zijn.

• Lengte: ongeveer 15 km
  • Hoogteverschil: ongeveer 600 meter

Galipe vallei

Vanuit een dorp in de omgeving wandelen we rustig via olijfvelden naar een mooi kerkje. Er komt wat klimwerk aan te pas, maar de uitzichten maken alles goed. Vervolgens lopen we door naar een volgend dorp. Het landschap is een afwisseling van olijfbomen en wat ruiger landschap. Via een klooster lopen we naar een volgend dorp met nog een oude waterbron waar de flesjes bijgevuld kunnen worden. Hierna lopen we, met zicht op een droogstaande waterval, door velden met mooie uitzichten. Na weer wat geklommen te hebben door wat ruigere landschappen, komen we weer terug bij ons startpunt.

• Lengte: ongeveer 16,5 km
  • Hoogteverschil: ongeveer 550 meter

Jungle hike: deze hike is voor de echte avonturiers. De wandeling leidt ons langs een riviertje door en boven een kloof langs. We hebben vele mooie uitzichten en moeten regelmatig ons een weg banen door de struiken en voorzichtig klimmen en klauteren. Nadat we langs de kloof zijn gelopen, vervolgen we onze weg langs wijngaarden en door de olijfvelden terug naar ons startpunt.

• Lengte: ongeveer 7 km
  • Hoogteverschil: ongeveer 200 meter

Fietsroutes

Route 1 (halve dag): We vertrekken vanaf Zorbas en beginnen meteen met een flinke klim. Via twee dorpen en olijfvelden fietsen we, ook een stukje off-road, naar een kerkje voor onze koffiepauze. Vanaf het kerkje heb je een prachtig uitzicht over de omgeving. We zien regelmatig Juchta en Psiloritis, maar ook de zee. Via twee andere dorpen klimmen we nog een klein stukje om vervolgens heerlijk weer af te dalen naar zeeniveau. Langs zee fietsen we terug naar Zorbas.

• Lengte: ongeveer 28 km
  • Hoogteverschil: ongeveer 500 meter

Route 2 (halve dag): Ons beginpunt is Zorbas. Vanaf hier klimmen we de berg over die in het binnenland ligt om via een mooi oud dorp naar een dorp uit 1583 te fietsen. Hier staat nog een oude wijnpers waar we langsfietsen. Via een off-road weg fietsen we door een ander klein dorp naar een wat groter dorp. Hier hebben we prachtige uitzichten over de olijfvelden om ons heen. Na een rondje door dit dorp, beginnen we aan de afdaling richting zee en Zorbas.

• Lengte: ongeveer 27,5 km
  • Hoogteverschil: ongeveer 515 meter

Fiets routes

Route 3 (hele dag):

We fietsen weg bij Zorbas en starten met een klim van ongeveer 200 meter. Door een mooi dorpje fietsen we door de olijfvelden richting een wat groter dorp in de omgeving. We vervolgen onze weg met wat stijgen en dalen naar een klooster. Hier stoppen we om even rond te kijken. Het klooster heeft een mooie kerk en een museum. Daarna fietsen we verder naar een het geboortedorp van Nikos Kazantzakis, waar we een dorpswandeling maken. Deze tocht is een combinatie van fietsen en korte wandelingen! Via een andere route dalen we af terug naar Zorbas.

• Lengte: ongeveer 45 km
  • Hoogteverschil: ongeveer 800 meter

Route 4 (hele dag):

Vanaf Zorbas fietsen we het binnenland in en beginnen meteen met een klim om de spieren lekker op te warmen. Via drie kleine, typisch Kretenzer dorpen fietsen we over verharde wegen naar een wat groter dorp. Onderweg hebben we mooie uitzichten over het glooiende landschap en de olijfbomen. Vervolgens klimmen we flink terwijl we door mooie dorpjes fietsen. Daarna beginnen we aan de afdaling (met nog af en toe wat klimmen) langs een groot stuwmeer, naar de kust. Langs de kust (met een stukje lopen door het zand), fietsen we terug naar Zorbas.

• Lengte: ongeveer 71 km
  • Hoogteverschil: ongeveer 1100 meter

Fietsroutes Kreta

Route 5 (hele dag)

Ons beginpunt is Zorbas. Vandaar fietsen we eerst een stuk langs de kust voordat we aan een flinke klim beginnen. We fietsen door verschillende dorpen naar een grot. Hier parkeren we de fiets en lopen we naar beneden om de grot te bekijken. Er is ook een kerkje bij, waar we ook even kijken. Vervolgens klimmen we verder naar het volgende dorp, waar we even uitrusten op een mooi pleintje met een prachtig uitzicht over de vallei en Dia eiland. Dit dorp heeft een oude waterbron, waar de flesjes gevuld kunnen worden.

Dan vervolgen we de tocht (we blijven nog even klimmen) naar een volgend dorp en een aantal oude windmolens. Hier zetten we de fiets even neer en klauteren we een stukje de berg op voor een prachtig uitzicht op de verschillende bergketens om ons heen. Hierna dalen we via een off-road pad af naar een volgend dorp. Via de weg en een aantal andere dorpen fietsen we naar een grottenkerkje, waar we ons laatste rustpauze houden. Dan maken we ons op voor het laatste stukje: via de olijfvelden afdalen terug naar Zorbas. Al met al een mooie fietstocht met een vleugje Onbekend Kreta en veel cultuur.

• Lengte: ongeveer 50 km
  • Hoogteverschil: ongeveer 800 meter

Route 6 (Syllamos track, hele dag):

De route begint bij Zorbas en leidt ons via de oude weg langs zee naar het binnenland. Nu we lekker opgewarmd zijn, zijn we klaar voor een flinke klim langs olijfvelden en in de diepte zien we een kloof. Vervolgens dalen we af via een aantal dorpen en we fietsen onder een oud Venetiaans aquaduct door. We parkeren de fiets en lopen naar een kerkje vanwaar we een mooi zicht op het aquaduct hebben. We vervolgen de weg off-road door de wijngaarden naar een volgend dorp, met prachtig zicht op Juchta. Over de weg fietsen we door een schitterend gebied, schaduwrijk en langs een riviertje, naar een stadje. We fietsen door dit prachtige stadje, met mooi gekleurde huizen. Hierna fietsen we, al dalend en klimmend, naar een laatste dorp voordat we aan de afdaling terug naar Zorbas beginnen.

• Lengte: ongeveer 50 km
  • Hoogteverschil: ongeveer 900 meter

Wandelen en fietsen

Wandelvakanties Kreta: Deze pagina vol met wandelingen op Kreta, toont de onbegrensde mogelijkheden voor wandelaars op Kreta. We beschikken over wandelroutes die u zelf kunt bewandelen, maar wij bieden ook wandeltochten op Kreta met een gids. De fotoboeken en de films geven u een goede indruk over het individueel wandelen, groepswandelingen en de kloven. Alhoewel we ons op de onbekende en zelf uitgezette routes concentreren, kunt u bij ons wel degelijk terecht voor de bekende kloven zoals Samaria en Imbros (op speciaal verzoek).

Excursies KretaOp deze pagina vindt u veel informatie over excursies op Kreta, actieve vakanties, groepsexcursies, outdoorvakantie, wandel- en fietsroutes, wandelen met accommodatie, meerdaagse wandelingen, autoverhuur, scooterverhuur, duiken, duiken met accommodatie, fietsen, fietsenverhuur, E-mtb fietsen en accommodatie, golfvakantie, paardrijden, Kreta reisinformatie, openbaar vervoer, jeepsafari, meerdaagse jeepsafari, quadverhuur, kookles en kookvakanties, klimmen, cultuur en natuur, botenverhuur, bootexcursies, zeilen naar de Griekse eilanden, snorkelen, Fly-drive, alle mogelijkheden voor een leuke actieve vakantie op Kreta.

Mocht u meer informatie willen, stuur dan een e-mail naar zorbasisland@gmail.com

Vakantie op Kreta: Appartementenverhuur en accommodatie op Kreta het grootste deel van het jaar. Het juiste adres voor familieappartementen en vakantiewoningen, al uw excursies en goedkoop vliegen naar Kreta. Een uitgebreid overzicht van het laatste vakantienieuws uit Kreta inclusief veel foto’s. Kreta is het meest zuidelijke vakantie-eiland van Europa.