Agenda Zorbas Island, Kreta – Seizoen 2023: Ieder jaar hebben we een uitgebreid excursieprogramma met een aantal vaste excursies en ook weer nieuwe excursies op Kreta. Waarschijnlijk ben je benieuwd welke activiteiten we het komende seizoen bij Zorbas Island organiseren. In deze agenda voor Kreta geven we een overzicht van een aantal activiteiten waarvan we denken dat die je zullen interesseren. Vooral speciale excursies en activiteiten zullen we hier uitlichten. Hiermee bedoelen we bijvoorbeeld meerdaagse excursies, zoals kookweken en wandelweken op Kreta. Ook kun je hier meer informatie vinden over nieuwe excursies die we aan ons programma hebben toegevoegd.

Wandelweken zijn op aanvraag altijd mogelijk indien de hieronder genoemde data niet geschikt zijn.

Nieuwsbrief Zorbas Island 2024 – Kreta: Via deze nieuwsbrief willen we u op de hoogte houden van nieuws voor een vakantie op Kreta in 2024. Droomt u alweer van een heerlijke vakantie in de zon? Met deze nieuwsbrief voor 2024 warmen we u alvast op!

11 september tot 14 september 20234-dagen Onbekend Kreta: In deze 4 dagen bezoeken we West-Kreta. We bezoeken vele dorpjes, kustplaatsjes, bergen en paden waar u zelf niet zou komen. De regio’s die we (o.a) bezoeken, zijn: Balos, Rodopolou schiereiland, Potamidia, Topolia, Elafonissi (strand), Paleochora, Sougia, het plateau van Omalos en Rethymnon. We overnachten onderweg in lokale accomodaties en ‘s avonds eten we hoogstaand, Grieks culinair bij meze-restaurantjes.

Inclusief: transport, overnachting. lees meer over deze tour

07 oktober tot 11 oktober 2023 –  Zeilen naar de Griekse eilanden – Heraklion -Milos

Zeilen naar verschillende Griekse eilanden: 5-daagse zeiltocht naar Milos, Kimolos en Poliegos met een Bavaria-zeilboot. We overnachten aan boord of in een luxe steenvilla in Cycladenstijl op Milos (2 nachten). De villa heeft 4 slaapkamers, 3 badkamers en toiletten, een prive-zwembad en een buiten BBQ, met een gigantisch uitzicht op de baai van Milos en Kimolos.

Zaterdag 7/10: vertrek rond het middaguur vanuit de Venetiaanse haven van Heraklion. We varen langs Kimolos en Poliegos naar Milos waar we de volgende dag aankomen. Klik door voor het programma: Zeilen naar de Griekse eilanden

23 tot 26 oktober 2023 –  E4-wandeling – Lendas – koudema – zuid Kreta

De nieuwe E4-wandeling en hike Lendas Kreta 2023Nieuwe E4-wandeling in de omgeving van Lendas, Zuid-Kreta. De route bestaat uit verschillende wandelingen: kloofwandeling, wandelen langs zee, goede wandelpaden, maar ook hiken door de bergen. De wandelingen leiden ons door en langs pijnboombossen, kloosters, dorpen, bergen en grotten.

28 oktober tot 4 november 2023 – 80s & 90s week

80s en 90s week: Vorig jaar hebben we een 80s week georganiseerd en dat was een groot succes. Dat willen we nu overtreffen met een 80s&90s week.

6 November tot 12 November 2023 – Olijven oogsten op Kreta: Het is weer zover, de tijd van olijven oogsten op Kreta is weer aangebroken. Vanaf begin november tot eind januari worden over het hele eiland de olijven uit de bomen gehaald voor de productie van olijfolie. Kreta staat bekend om de hoge kwaliteit olijfolie, de Extra Virgin Olijfolie. Bij Zorbas Island gebruiken wij voor al onze gerechten de olijfolie, die wij jaarlijks zelf produceren. Dus het is weer tijd om werkkleding aan te trekken en met het hele Zorbas team het land op te gaan. Ook gasten helpen mee! Een keer olijven oogsten met ons?

Olijfolie uit KretaHet is een groot mysterie voor iedereen die een olijf uit de boom heeft geplukt en gegeten; hoe heeft iemand kunnen bedenken dat dit vruchtje omgetoverd kan worden tot een lekkere snack of vooral tot een gezonde en smakelijke olie. Zelfs als de olijf aan de boom er dik en rijp uitziet, smaakt deze direct vanuit de boom vreselijk.

Agenda Zorbas Island, Kreta – Seizoen 2024: Ieder jaar hebben we een uitgebreid excursieprogramma met een aantal vaste excursies en ook weer nieuwe excursies op Kreta. Waarschijnlijk ben je benieuwd welke activiteiten we het komende seizoen bij Zorbas Island organiseren. In deze agenda voor Kreta geven we een overzicht van een aantal activiteiten waarvan we denken dat die je zullen interesseren. Vooral speciale excursies en activiteiten zullen we hier uitlichten. Hiermee bedoelen we bijvoorbeeld meerdaagse excursies, zoals kookweken en wandelweken op Kreta. Ook kun je hier meer informatie vinden over nieuwe excursies die we aan ons programma hebben toegevoegd.

Zorbas Island is open vanaf 22 maart tot 20 november 2024. We zijn open met Pasen 2024. Let op! Grieks Pasen is erg laat in 2024 – Katholiek Pasen is op 31 maart 2024 en Grieks Pasen is op 5 mei 2024.

25 maart tot en met 14 april 2024 – Bloemenwandelingen – Bloemen op Kreta

Wandelen en bloemen op Kreta (Griekenland): In het voorjaar is het een bloemenzee in de bergen. Er groeien dan overal wilde bloemen. We komen tijdens onze wandelingen in de bergen veel verschillende bloemen tegen op Kreta. Lees meer

15 tot en met 19 april 2024 – E4 wandeling

E4 Azogires wandelweek 2024: Een E4 van 5 dagen in zuidwest Kreta. Anidri kloof – Azogires – Rodovani – Ancient Lissos – Koustogerako – Omalos Plateau

Voor 2024 hebben we een geheel nieuwe E4 route samengesteld. We gaan 5 dagen naar Zuid-West Kreta om daar 5 verschillende wandelingen te doen. We verblijven 1 nacht in Azogires en 3 nachten in Sougia. Deze week organiseren we drie keer: in april, mei en oktober.

Vanaf elke locatie hebben we geheel nieuwe wandelingen! Ook al ben je eerder mee geweest naar Sougia, het zijn compleet nieuwe wandelingen. Elke wandeldag is voor iedereen toegankelijk en heeft verschillende mogelijkheden qua aantal kilometers en hoogtemeters. De wandelingen zijn in de vorm van een klaverblad, dus het is heel goed mogelijk om meer of minder kilometers te lopen.

22 tot en met 25 april 2024 – Kookweek – Kookcursus op Kreta & kookworkshop Grieks koken (4 dagen, waaronder een excursie Onbekend Kreta)

Griekse kookvakantie: Een complete week kookvakantie op Kreta, genieten van het buitenleven. Workshop koken op Kreta, koken in olijfolie, kookles op Kreta, gerechten herkenning, buiten koken. We geven u op deze pagina een indruk van een kookvakantie op Kreta. De kookworkshops vinden plaats in ons eigen olijfveld en 1x op Zorbas aan zee. We bezoeken tevens een lokale markt. Ook is er 1 dag een excursie Onbekend Kreta. Lees meer

27 april tot en met 5 mei 2024 – Meivakantie Griekenland – Meivakantie op Kreta

Naar Griekenland in de meivakantie: Voorjaar op Kreta, Griekenland is bijzonder mooi. Er bloeien veel bloemen en kruiden in de bergen en Kreta heeft een heerlijke temperatuur in het voorjaar. Dit jaar valt Grieks Pasen (5 mei) in de vakantie. Er zijn verschillende excursies mogelijk zoals bijv. Onbekend Kreta, wandelen, zeilen, boottripjes, jeepsafari’s en quadtochten. Lees meer

3 mei tot en met 5 mei 2024 – Grieks Pasen

Vanaf vrijdag 3 mei hebben we het Paasprogramma:

Op vrijdag (3 mei 2024) doen we een tour door de binnenlanden van Kreta met veel paasactiviteiten, in niet-toeristische gebieden. We gaan naar een dorp waar de kruisiging van Christus nagebootst wordt. Dit is een Grieks ritueel voor Pasen en symboliseert het lijden van Christus aan het kruis.

’s Avonds kun je met ons mee naar het bergdorp Anopolis waar een paasprocessie plaatsvindt. De dorpelingen lopen vanaf de kerk achter het symbolische graf van Christus door de dorpsstraatjes. Voordat we deelnemen aan de processie eten we in een klassieke bergtaverne.

Op zaterdag 4 mei gaan we paaseieren schilderen. ’s Avonds lopen we naar de kerk in het dorp. Daar halen we het heilige vuur op wat verspreid wordt door de priester en de aanwezigen. Om middernacht is er vuurwerk en wordt een Judaspop verbrand.

Op zondag 5 mei (eerste Paasdag) hebben we een uitvoerige Griekse Paas-BBQ aan het einde van de middag met live muziek. Lees meer

7 tot en met 10 mei 2024 – E4-wandeling

E4 Azogires wandelweek 2024: Een E4 van 5 dagen in zuidwest Kreta. Anidri kloof – Azogires – Rodovani – Ancient Lissos – Koustogerako – Omalos Plateau

13 en 14 mei 2024 – 2-daagse zeiltocht naar Dia en Paxomadi

We zeilen vanaf de Venetiaanse haven van Heraklion naar de eilanden die voor de kust liggen. Er is tijd om te zwemmen en te snorkelen.

We overnachten op Dia eiland. De volgende dag zeilen we weer terug naar Heraklion.

15 en 16 mei 2024 – Logeren in olijfgaard met 2 wandelingen

Op de eerste dag maken we een wandeling en komen uit bij het olijfveld. Hier gaan we BBQ-en en genieten we van een prachtige sterrenhemel. We slapen in het olijfveld. Na een ontbijt in het olijfveld maken we nog een kloofwandeling.

20 tot en met 24 mei 2024 – 4 dagen Onbekend Kreta Chania

Dag 1: vertrek om 6 uur vanaf Zorbas richting West-Kreta. We rijden langs Rethymnon, vanaf Kalyves gaan we het binnenland van Chania in. Via een bergpas rijden we via Theriso en Meskala naar Perivolia, waar we de komende nachten overnachten.

Dag 2: Bezoek aan Akroteri, het schiereiland, het klooster van Agia Triada en Stavros (het ‘Zorbas-strand’). We brengen de middag door in de oude stad van Chania, waar we lunchen. Aan het einde van de dag rijden we terug naar Perivolia.

Dag 3: Vroeg vertrek naar Elafonisi zodat we het rustig kunnen bekijken (gezien de drukte daar later op de dag). We bezoeken het klooster van Chrysoskalitissa, Topolia, de zuilen van Polomidi en Kissamos.

Dag 4: We vertrekken vandaag weer uit Chania. Via Kouronas, een zoetwatermeer, en de oude stad van Rethymnon, rijden we terug naar Zorbas.

27 tot en met 31 mei 2024 – Zeilen naar de Griekse eilanden – Heraklion – Ios

Zeilen naar verschillende Griekse eilanden: We vertrekken uit de Venetiaanse haven van Heraklion en zeilen door de caldera van Santorini met uitzicht op Thera en Oia. Vervolgens zeilen we langs het lava eiland Thirasia. Vandaaruit varen we door naar Ios, waar verblijven in luxe villa met zwembad.

Op de 3e dag maken we vanuit Ios een zeiltrip naar Antiparos. Dit is een eilandengroep met prachtige lavaformaties, blauw-witte Griekse huisjes en mooie vergezichten.

Op dag 4 kan je kiezen uit nog zeildag of een tour Onbekend Ios op het eiland. De zeiltocht gaat rond het eiland Sikinos, met een prachtig uitzicht op Fologandros en weer terug naar Ios.

De laatste dag zeilen we weer terug naar Heraklion. Klik door voor het programma: Zeilen naar de Griekse eilanden

3 tot en met 6 juni 2024: Kookweek – Kookcursus op Kreta & kookworkshop Grieks koken (4 dagen, waaronder een excursie Onbekend Kreta)

Griekse kookvakantie: Een complete week kookvakantie op Kreta, genieten van het buitenleven. Workshop koken op Kreta, koken in olijfolie, kookles op Kreta, gerechten herkenning, buiten koken. We geven u op deze pagina een indruk van een kookvakantie op Kreta. De kookworkshops vinden plaats in ons eigen olijfveld en 1x op Zorbas aan zee. We bezoeken tevens een lokale markt. Ook is er 1 dag een excursie Onbekend Kreta. Lees meer

10 tot en met 13 juni 2024: Eendaagse en tweedaagse jeepsafari’s

10 juni: een 1-daagse jeepsafari in Centraal Kreta vanaf Zorbas

11-12 juni: een 2-daagse jeepsafari naar Zuid-Kreta (omgeving van Ierapetra en het Tripiti-gebergte) met een overnachting daar

13 juni: een 1-daagse jeepsafari in Centraal-West Kreta vanaf Zorbas

Op deze manier zien we veel delen van Kreta, waarbij we veel off-road rijden en af en toe op asfalt.

10 tot en met 12 juni 2024: Snorkel driedaagse

Snorkel driedaagse: We bieden meerdere mogelijkheden voor snorkelen op Kreta Griekenland: U kunt met ons gaan snorkelen met speedboot naar verlaten stranden of snorkelen met de boot naar Dia eiland. Bovendien bieden wij u in Zuidoost-Kreta een prachtige snorkelexcursie aan. Snorkelinformatie Kreta

We bezoeken diverse lokaties in Zuidoost-, Zuidwest- en Noord-Kreta om de onderwaterwereld beter te leren kennen.

17 tot en met 21 juni 2024: Wandelweek

Wandelweek op Kreta: De wandelingen vinden plaats in vier verschillende windstreken van Kreta. We wandelen door de bergen en langs zee om veel van het eiland te leren kennen.

24 juni tot en met 1 juli 2024: Hike en bike (3 dagen fietsen en 2 dagen wandelen)

U kunt deze routes met ons wandelen en fietsen. Ook de gasten die vaker met ons gewandeld en/of gefietst hebben, zullen aangenaam verrast worden door deze nieuwe routes. Lees meer

1 juli tot 31 augustus 2024 – HoogseizoenHoogseizoen op Kreta: Tijdens deze periode hebben we een uitgebreid familieprogramma met onder andere voetbal, bezoek aan het waterpark, hiken, snorkelen, zeilen, safari, duiken, watervallen excursies, koken en nog veel meer.

2 en 3 september 2024 – 2-daagse zeiltocht naar Dia en Paxomadi

5 en 6 september 2024 – Logeren in olijfgaard met 2 wandelingen

30 september tot en met 3 oktober 2024 – Zeilen naar de Griekse eilanden – Heraklion -Ios

De laatste dag zeilen we weer terug naar Heraklion.

7 tot en met 10 oktober 2024 – 4 dagen Onbekend Kreta Chania

14 tot en met 18 oktober 2024 – E4 wandeling

Oktober 2024 – Fiets driedaagse

Elektrisch fietsen op Kreta Griekenland: Tijdens een fietsvakantie in Griekenland fietst u door de indrukwekkende natuur en maakt u kennis met de cultuur. U blijft lekker in beweging terwijl u de meest prachtige plekken ontdekt. Van natuurbewonderaar tot cultuurliefhebber; door ons gevarieerde aanbod in fietsroutes is er voor elk wat wils. Elektrisch fietsen op Kreta is echt in opkomst, omdat dit het fietsen in het bergachtige landschap wat aangenamer maakt. Bij ons kunt u al jaren een fietsvakantie boeken. Maar nu gaan we een stapje verder en bieden we ook elektrisch fietsen met verblijf op Kreta. Lees meer

We slapen op verschillende lokaties terwijl we per fiets het eiland verkennen.

2 en 3 november 2024: Feest 25 jaar Zorbas

4 november 2024: Olijfoogst

Olijven oogsten op Kreta: Het is weer zover, de tijd van olijven oogsten op Kreta is weer aangebroken. Vanaf begin november tot eind januari worden over het hele eiland de olijven uit de bomen gehaald voor de productie van olijfolie. Kreta staat bekend om de hoge kwaliteit olijfolie, de Extra Virgin Olijfolie. Bij Zorbas Island gebruiken wij voor al onze gerechten de olijfolie, die wij jaarlijks zelf produceren. Dus het is weer tijd om werkkleding aan te trekken en met het hele Zorbas team het land op te gaan. Ook gasten helpen mee! Een keer olijven oogsten met ons? Stuur ons dan een email: zorbasisland@gmail.com

Vakantie op KretaVoor het huren van appartementen en vakantiewoningen, al uw excursies en goedkoop vliegen naar Kreta kunt u bij ons een groot deel van het jaar door terecht.

Excursies op Kreta 2024 : Bovenstaande agenda voor Kreta is slechts een klein voorbeeld van wat er allemaal te doen is op Kreta. Ons aanbod van excursies die wij organiseren, is heel uitgebreid. Op die manier kunnen we iedereen iets leuks bieden om te doen. Bovendien kunt u met speciale wensen ook altijd bij ons terecht. Wel horen we die graag ruim van tevoren, zodat wij ons excursieprogramma eventueel aan kunnen passen. Stuur ons in dat geval een mailtje voordat u naar Kreta op vakantie komt.

Mocht u meer informatie willen, stuur dan een e-mail naar zorbasisland@gmail.com